LA HIGIENE
ESCOLAR
Aspectes físics (Segons normativa: DECRET 149/2009, 12 de maig)
o Aula:
Una sala per cada unitat amb una
superfície de dues m2 per lloc escolar i que tindrà trenta m2 mínim. Les
aules de 0 a 2 anys disposaran d'àrees diferenciades per al descans i
higiene (recoberta de material rentable i desinfectant). A l'aula de 0 a 1 anys
ha d’haver un espai adequat per a la preparació d'aliments, una condícia per
aula de 2 a 3 anys, que haurà de ser visible i accessible des de la mateixa i
que comptarà amb dos lavabos i dos inodors.
o Ventilació:
o Temperatura:
Oscil·larà entre 20 i 25 graus.
Preferentment de llum natural,
suficient i adequada. Ha de ser uniforme evitant contrastos En els lactants
evitar fluorescents.
o Mobiliari:
Materials no
tòxics, de fácil neteja.
Aspectes psicosocilas
o Models i estils:
El model i estil de vida que portem a
l'Escola mostren uns comportaments que l'alumnat interioritza.
Els Estils de vida saludables prevenen malalties i formen hàbits saludables.
Importància del currículum ocult
Els Estils de vida saludables prevenen malalties i formen hàbits saludables.
Importància del currículum ocult
o Relacions
Cal cuidar que existeixin unes
relacions positives entre tots els membres de la comunitat educativa. Som
models.
Usar el dialogo, l'empatia i l'assertivitat
Usar el dialogo, l'empatia i l'assertivitat
Altres
o Educació en valors:
Promoure
hàbits, actituds, valors i procediments per afavorir el desenvolupament integral
dels nens i nenes. La educació per a la salut estarà dintre de la educació
en valors.
Higiene Dins de l’escola
El fet que els nens adquireixin actituts i hàbits
adequats en la
relació a la higiene personal també té a
veure amb la
higiene de tot allò que l’envolta, com pot ser el cas de la seva escola. El nen
tendeix sempre a fer allò que veu a la seva llar, i encara que a l’escola es
pugui parlar sobre la higiene i es tingui establerta una sèrie d’hàbits,
difícilment arribaran a formar part del seu estil de vida.
Podem dir que és important que una
persona disposi de tot tipus d’elements de neteja personal, com pot ser el cas
de: sabons, paper higiénic, raspall de dents, pinta, tovallola… i que se sentí
responsable d’aquests, i aprendre així a ser neta i ordenada.
El fet de netejar i tindre aquest
hàbit demostra l’estat anímic de la persona, les seves emocions, l’autoestima
que té.
Alguns hàbits d’higiene escolar són per exemple: tirar la brossa a la seva paperera, no menjar a la saleta, que els nens vagin amb el seu uniforme i ben arreglats, mantindre els educadors els racons ordenats, les taules al seu lloc i ben netes, etc.
Materials
per a la condícia a l’aula
Raspall per les ungles: Aquest
material será adequat per transmetre en els alumnes i les alumnes de Educació
Infantil la necessitat de mantenir les nostres mans ben netes i rentades, ja
que aquestes són necessàries per poder alimentar-nos, per això, explicarem als
nens que quan tornem del pati i després d’haver jugat amb sorra, agafarem
aquest raspall per treure les restes de la sorra que
s’ha pogut allotjar dintre de les ungles.
Pastilla de sabó o sabó líquid: Amb aquests elements
podrem treballar l’hàbit referit a la higiene de les nostres mans en moments
d’utilització de diversos materials plàstics i també abans dels moments de la
alimentació o a la tornada del pati.
Tovalloletes humides: Gràcies
a les tovalloles els nens i nenes aprendran amb més facilitat a netejar-se la
cara després de cada moment de ingesta d’aliments, abans de sortir al pati, per
netejar-se les restes de mucositat i també com a mode per obtindre una imatge
més cuidada després de l’estància a l’escola.
Tovalloles: Els hi farem prendre
consciència de que després de dinar, al rentar-se les mans se les han d’aixugar
bé i al rentar-se les dents també hauran d’utilitzar una tovallola i no pas la
roba com a mètode per secar-se, ja que això també és una gran font de múltiples
infeccions.
Raspall de dents i got per a l’esbandida:
Cada nen a principis de
curs portarà el seu raspall de dents i el seu got d’esbandida, ja que a
l’escola els nens i nenes realitzen a mig matí un segon esmorzar que els
posibilitará repondre forçes i alguns d’ells inclús romandran després de les
classes en el menjador, havent de promoure des dels tres anys que els nens i
nenes tinguin una bona higiene bucodental, sabent que deben ajudar-los a
finalitzar aquesta difícil tasca.
Perquè educar en
hàbits d’higiene?
En aquestes edats és
bastant freqüent que els nens emmalalteixin degut a agents infecciosos, per
tant, hem de conèixer que aquestes
malalties que podem catalogar com a
transitables comporten la presència de tres elements:
·
Font d’infecció: Solen referir-se a persones, animals, objectes
contaminats, aliments, etc.
·
Mecanismes de transmisió:
Poden claseificar-se de dues maneres:
Ø
Contacte directe: mans brutes, objectes i aliments contaminats, etc.
Ø
Contacte indirecte: quan algú tus o estornuda a prop nostre, etc.
·
Receptor: és freqüent que les persones contreguin enfermetats a través de
la boca, les mans, la pell, els genitals, etc.
Per aquest motiu, des de
l’escola, han de mostrar als nens i nenes la importancia que posseeix la
higiene personal per la prevenció i promoció de la salut en la infancia.
Regularitat
d’hàbits a l’escola
Els hàbits es treballen
a diari i en cada un dels aspectes que envoltaran la vida a l’escola. No
obstant això, hi ha que destacar que aconseguir que els nens aconsegueixin els
objectius proposats, hem d’armar-nos de paciència, ja que els resultats
s’aniran veient a llarg termini.
Hàbits
d’higiene espacial
Els nens a l’arribada a
l’escola hauran d’entendre que aquest será un nou espai en el que conviuran
molt temps durant alguns anys de la seva vida, per tant, hem de promoure que
siguin higiènics i sans, és a dir, que afavoreixin el seu correcte creixement,
per tant, el docent haurà de proposar-los algunes pautes a seguir per la
correcta cura de l’espai-aula.
-
Tècniques d’higiene a l’aula
En primer lloc, els nens hauran de saber que la taula sera un lloc bàsic
per la realització de les seves activitats quotidianes, ja que serà allí on
realitzin les diferents fitxes, puzles, juguin amb plastilina, esmorzin, etc.
Per tant, una correcta higiene d’aquest espai personal l’ajudarà a prevenir
malalties i per tant, a sentir-se segur.
Per aquest motiu els Mestres hauran de
promoure que els nens i nenes netegin la seva taula cada vegada que realitzin
alguna activitat, sabem que la motricitat a aquestes edats encara no està molt
desenvolupada però, plantejant aquestes activitats els nens aniran progressant
en aquesta.
Respecte a la cura de l’aula en general, hem
de promoure a través de diferents activitats la neteja del terra de l’aula, per
tant, cada vegada que mengem un aliment que vingui embolicat en paper de plata
o tinguem que tirar alguna fulla que no anem a utilitzar es depositarà a la
papelera, convertint-se aquest element en un pilar bàsic de la nostra clase i
també de la nostra escola en general.
QUÉ
FER
|
COM
I AMB QUIN PRODUCTE?
|
- QUAN,
FREQÜÈNCIA
|
Rentar-se
les mans a fons. En
aquest cas, el personal de la llar haurà de rentar les mans a lactants i als
nens petits.
|
Rentat de mans amb aigua:
SUAVIMAN; SUAVIMAN R; SUAVIMAN mel
|
- Després
d’haver tocat superfícies en contacte amb professors o alumnes.
- Abans
i després dels menjars i de canvi de bolquers.
- Després
d’anar al lavabo.
- Després
de jugar o tocar joguines comuns.
- Després
de tossir, esternudar, tocar nas, boca, oïda i ulls.
-
Quan les mans estiguin visiblement brutes.
|
Rentat de mans sense aigua:
HIGIEN ; BACTERIGEL G-2
|
||
Netejar
i desinfectar totes les superfícies, instal·lacions i espais ocupats.
|
Desinfectants:
STAR-HA; LC-CLOR-HA; CORCIDE;
GERMOSAN TER.
|
Com a mínim un cop al dia:
- taules,
cadires, bressol, zona de canvi de bolquer (utilitzar paper d’un sol ús),
xumets, biberons, mossegadors....
- interruptors,
timbres, poms i tiradors, calaixos, joguines....
- material
escolar, didàctic i d’oficina.
|
Netejadors generals
|
||
Netejar
plats i utensilis de cuina de forma adequada.
|
Rentat de la vaixella manual:
IRIS-R; TERRACOR
|
Després de cada ús sense falta. (
és més recomanable rentar-ho amb rentavaixelles automàtic).
|
Amb rentavaixelles automàtic:
IRISMATIC-D
|
||
Tindre
sempre nets les estovalles de les taules.
|
Quan s’utilitzin estovalles de tela:
Productes
de neteja tèxtil
|
cada cop que canviï de comensal (
treure estovalles, rentar la taula i posar un altre de net).
|
Netejar
i desinfectar els serveis higiènics, inodors i vestuaris.
|
STAR-HA
|
Tindrien que rentar-se dos cops al
dia. ( començament de la jornada i a la seva meitat un altre
cop).
|
Netejar
els terres de forma habitual
|
FREGADOR; SUPERPÍN; CERACOR
|
Com a mínim un cop al dia.
|
Rentar
llençols, pitets, cobreix-matalàs, tovallons....
|
COLON; SUPER-NET; SUAVINET;
BLANQUEANTES.
|
Diàriament. Recomanable fer-ho en una
màquina rentadora.
|
Realitzar
les tasques de neteja amb lògica.
|
GUANTS, ULLERES PROTECCIÓ,
MASCARETES, BATES, BARRETS ALIMENTICIS.
|
Durant les tasques de neteja i
desinfecció.
S’han d’airejar el centre com a mínim
dos cops al dia.
|
Instal·lar
cubs de brossa amb pedal, dispensadors de paper.
|
CUBS DE PEDAL, BOSSA DE BROSSA,
DOSIFICADORS, DISPENSADORS PAPER.
|
Proveir e instal·lar els complements
necessaris per una major higiene ara.
Canviar
en cas de desperfecte o trencament.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario