LA HIGIENE
ESCOLAR
Aspectes físics (Segons normativa: DECRET 149/2009, 12 de maig)
o Aula:
Una sala per cada unitat amb una
superfície de dues m2 per lloc escolar i que tindrà trenta m2 mínim. Les
aules de 0 a 2 anys disposaran d'àrees diferenciades per al descans i
higiene (recoberta de material rentable i desinfectant). A l'aula de 0 a 1 anys
ha d’haver un espai adequat per a la preparació d'aliments, una condícia per
aula de 2 a 3 anys, que haurà de ser visible i accessible des de la mateixa i
que comptarà amb dos lavabos i dos inodors.
o Ventilació:
o Temperatura:
Oscil·larà entre 20 i 25 graus.
Preferentment de llum natural,
suficient i adequada. Ha de ser uniforme evitant contrastos En els lactants
evitar fluorescents.
o Mobiliari:
Materials no
tòxics, de fácil neteja.
Aspectes psicosocilas
o Models i estils:
El model i estil de vida que portem a
l'Escola mostren uns comportaments que l'alumnat interioritza.
Els Estils de vida saludables prevenen malalties i formen hàbits saludables.
Importància del currículum ocult
Els Estils de vida saludables prevenen malalties i formen hàbits saludables.
Importància del currículum ocult
o Relacions
Cal cuidar que existeixin unes
relacions positives entre tots els membres de la comunitat educativa. Som
models.
Usar el dialogo, l'empatia i l'assertivitat
Usar el dialogo, l'empatia i l'assertivitat
Altres
o Educació en valors:
Promoure
hàbits, actituds, valors i procediments per afavorir el desenvolupament integral
dels nens i nenes. La educació per a la salut estarà dintre de la educació
en valors.
Higiene Dins de l’escola
El fet que els nens adquireixin actituts i hàbits
adequats en la
relació a la higiene personal també té a
veure amb la
higiene de tot allò que l’envolta, com pot ser el cas de la seva escola. El nen
tendeix sempre a fer allò que veu a la seva llar, i encara que a l’escola es
pugui parlar sobre la higiene i es tingui establerta una sèrie d’hàbits,
difícilment arribaran a formar part del seu estil de vida.
Podem dir que és important que una
persona disposi de tot tipus d’elements de neteja personal, com pot ser el cas
de: sabons, paper higiénic, raspall de dents, pinta, tovallola… i que se sentí
responsable d’aquests, i aprendre així a ser neta i ordenada.
El fet de netejar i tindre aquest
hàbit demostra l’estat anímic de la persona, les seves emocions, l’autoestima
que té.
Alguns hàbits d’higiene escolar són per exemple: tirar la brossa a la seva paperera, no menjar a la saleta, que els nens vagin amb el seu uniforme i ben arreglats, mantindre els educadors els racons ordenats, les taules al seu lloc i ben netes, etc.
Materials
per a la condícia a l’aula

Pastilla de sabó o sabó líquid: Amb aquests elements
podrem treballar l’hàbit referit a la higiene de les nostres mans en moments
d’utilització de diversos materials plàstics i també abans dels moments de la
alimentació o a la tornada del pati.
Tovalloletes humides: Gràcies
a les tovalloles els nens i nenes aprendran amb més facilitat a netejar-se la
cara després de cada moment de ingesta d’aliments, abans de sortir al pati, per
netejar-se les restes de mucositat i també com a mode per obtindre una imatge
més cuidada després de l’estància a l’escola.
Tovalloles: Els hi farem prendre
consciència de que després de dinar, al rentar-se les mans se les han d’aixugar
bé i al rentar-se les dents també hauran d’utilitzar una tovallola i no pas la
roba com a mètode per secar-se, ja que això també és una gran font de múltiples
infeccions.
Raspall de dents i got per a l’esbandida:
Cada nen a principis de
curs portarà el seu raspall de dents i el seu got d’esbandida, ja que a
l’escola els nens i nenes realitzen a mig matí un segon esmorzar que els
posibilitará repondre forçes i alguns d’ells inclús romandran després de les
classes en el menjador, havent de promoure des dels tres anys que els nens i
nenes tinguin una bona higiene bucodental, sabent que deben ajudar-los a
finalitzar aquesta difícil tasca.
Perquè educar en
hàbits d’higiene?
En aquestes edats és
bastant freqüent que els nens emmalalteixin degut a agents infecciosos, per
tant, hem de conèixer que aquestes
malalties que podem catalogar com a
transitables comporten la presència de tres elements:
·
Font d’infecció: Solen referir-se a persones, animals, objectes
contaminats, aliments, etc.
·
Mecanismes de transmisió:
Poden claseificar-se de dues maneres:
Ø
Contacte directe: mans brutes, objectes i aliments contaminats, etc.
Ø
Contacte indirecte: quan algú tus o estornuda a prop nostre, etc.
·
Receptor: és freqüent que les persones contreguin enfermetats a través de
la boca, les mans, la pell, els genitals, etc.
Per aquest motiu, des de
l’escola, han de mostrar als nens i nenes la importancia que posseeix la
higiene personal per la prevenció i promoció de la salut en la infancia.
Regularitat
d’hàbits a l’escola
Els hàbits es treballen
a diari i en cada un dels aspectes que envoltaran la vida a l’escola. No
obstant això, hi ha que destacar que aconseguir que els nens aconsegueixin els
objectius proposats, hem d’armar-nos de paciència, ja que els resultats
s’aniran veient a llarg termini.
Hàbits
d’higiene espacial
Els nens a l’arribada a
l’escola hauran d’entendre que aquest será un nou espai en el que conviuran
molt temps durant alguns anys de la seva vida, per tant, hem de promoure que
siguin higiènics i sans, és a dir, que afavoreixin el seu correcte creixement,
per tant, el docent haurà de proposar-los algunes pautes a seguir per la
correcta cura de l’espai-aula.
-
Tècniques d’higiene a l’aula

Per aquest motiu els Mestres hauran de
promoure que els nens i nenes netegin la seva taula cada vegada que realitzin
alguna activitat, sabem que la motricitat a aquestes edats encara no està molt
desenvolupada però, plantejant aquestes activitats els nens aniran progressant
en aquesta.
Respecte a la cura de l’aula en general, hem
de promoure a través de diferents activitats la neteja del terra de l’aula, per
tant, cada vegada que mengem un aliment que vingui embolicat en paper de plata
o tinguem que tirar alguna fulla que no anem a utilitzar es depositarà a la
papelera, convertint-se aquest element en un pilar bàsic de la nostra clase i
també de la nostra escola en general.
QUÉ
FER
|
COM
I AMB QUIN PRODUCTE?
|
- QUAN,
FREQÜÈNCIA
|
Rentar-se
les mans a fons. En
aquest cas, el personal de la llar haurà de rentar les mans a lactants i als
nens petits.
|
Rentat de mans amb aigua:
SUAVIMAN; SUAVIMAN R; SUAVIMAN mel
|
- Després
d’haver tocat superfícies en contacte amb professors o alumnes.
- Abans
i després dels menjars i de canvi de bolquers.
- Després
d’anar al lavabo.
- Després
de jugar o tocar joguines comuns.
- Després
de tossir, esternudar, tocar nas, boca, oïda i ulls.
-
Quan les mans estiguin visiblement brutes.
|
Rentat de mans sense aigua:
HIGIEN ; BACTERIGEL G-2
|
||
Netejar
i desinfectar totes les superfícies, instal·lacions i espais ocupats.
|
Desinfectants:
STAR-HA; LC-CLOR-HA; CORCIDE;
GERMOSAN TER.
|
Com a mínim un cop al dia:
- taules,
cadires, bressol, zona de canvi de bolquer (utilitzar paper d’un sol ús),
xumets, biberons, mossegadors....
- interruptors,
timbres, poms i tiradors, calaixos, joguines....
- material
escolar, didàctic i d’oficina.
|
Netejadors generals
|
||
Netejar
plats i utensilis de cuina de forma adequada.
|
Rentat de la vaixella manual:
IRIS-R; TERRACOR
|
Després de cada ús sense falta. (
és més recomanable rentar-ho amb rentavaixelles automàtic).
|
Amb rentavaixelles automàtic:
IRISMATIC-D
|
||
Tindre
sempre nets les estovalles de les taules.
|
Quan s’utilitzin estovalles de tela:
Productes
de neteja tèxtil
|
cada cop que canviï de comensal (
treure estovalles, rentar la taula i posar un altre de net).
|
Netejar
i desinfectar els serveis higiènics, inodors i vestuaris.
|
STAR-HA
|
Tindrien que rentar-se dos cops al
dia. ( començament de la jornada i a la seva meitat un altre
cop).
|
Netejar
els terres de forma habitual
|
FREGADOR; SUPERPÍN; CERACOR
|
Com a mínim un cop al dia.
|
Rentar
llençols, pitets, cobreix-matalàs, tovallons....
|
COLON; SUPER-NET; SUAVINET;
BLANQUEANTES.
|
Diàriament. Recomanable fer-ho en una
màquina rentadora.
|
Realitzar
les tasques de neteja amb lògica.
|
GUANTS, ULLERES PROTECCIÓ,
MASCARETES, BATES, BARRETS ALIMENTICIS.
|
Durant les tasques de neteja i
desinfecció.
S’han d’airejar el centre com a mínim
dos cops al dia.
|
Instal·lar
cubs de brossa amb pedal, dispensadors de paper.
|
CUBS DE PEDAL, BOSSA DE BROSSA,
DOSIFICADORS, DISPENSADORS PAPER.
|
Proveir e instal·lar els complements
necessaris per una major higiene ara.
Canviar
en cas de desperfecte o trencament.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario